Wednesday, January 19, 2011

Ctm - my 100th entry

Menurut Puan Rohani Md Shah (Cikgu Ethics), kita kerap kali membandingkan diri dengan orang lain dan merendahkan diri sendiri dalam perbandingan tersebut kerana dari sudut budaya kaum-kaum dalam Malaysia, orang kita ni sopan-sopan belaka dan sangat berbudi bahasa serta gemar merendah diri..


Menurut Puan Rohani lagi, antara cara cara untuk meng-upliftkan self esteem kita, kita harus membuat perbandingan tersebut dan meletakkan diri kita di tangga yang atas supaya kita dapat melihat bahawa kita juga mempunyai kelebihan..


Puan Rohani berpesan kepada pelajar2nya untuk menyenaraikan 40 perkara yang hebat tentang diri kita..


eleh.. setakat dia tu.. ape la sangat..


(Jap, Puan Rohani ke yang cakap cem ni? Ke Puan yang lain... saya tak berapa nak ingat dah..) tak pe kita teruskan dengan 40 senarai tersebut..


1) saya tinggi - ketinggian saya menjangkau 175cm (sekitar 5' 8'') - lebih kurang sama tinggi dengan Serena Van de Woodson dalam Gossip Girl


2) saya mempunyai Ijazah dalam bidang Undang-Undang dan berbangga dengannya kerana ianya memang minat saya


3) saya mempunyai darah campuran punjabi sebelah mak - which explains nape saya tinggi


4) saya seorang yang praktikal - meaning that i use my head more than my heart


5) saya datang dari keluarga yang bukan susah - bukan kaya tapi cukup makan pakai berserta wang untuk leisure


6) saya tak merokok 


7) saya tak pernah masuk kelab malam seumur hidup saya


8) saya gemar berterus terang secara direct


9) saya mempunyai susunan gigi yang menarik


10) saya sering disalah anggap sebagai gadis cina jika pakai eyeliner


11) saya tak de masalah untuk menolong orang yang saya tak kenal - satu aunty India pernah peluk saya baek punya di stesen Komuter Setia Jaya sebab saya tolong dia angkat beg berat.


12) saya ada bubis, pinggang dan buntut and they are all moderately in perfect shape.


13) saya ada simpanan sendiri yang boleh dibanggakan


14) saya mempunyai pendirian yang tetap


o boy... this could take a while... think hard, ctm.. 


15) saya mempunyai cekap menggunak tips dan tricks dalam menggendalikan komputer dan internet


16) saya mempunyai magic power di mana jika saya bercakap dengan orang yang tidak dikenali atau yang baru kenal, mereka tend untuk berkongsi rahsia terhebat mereka dengan saya.


17) masa di sekolah dan di U, saya tahu hampir kebanyakan rahsia besar orang lain, tapi saya tak pernah cerita kat sapa sapa.. so..


18) saya boleh simpan rahsia


19) saya menyelesaikan ketidaksefahaman dengan berbincang


20) I like my eyes.. I think they are nice..


21) i think I am a good kisser  why i say so?? no reason.. I just have that confidence


22) i am smart for sure 


23) I am fluent in English and I'm quite good in my grammar


Hah..tak blh dah... Puan Rohani kata misti 40..


Next time sambung...








Much Love + Respect,

No comments: