Monday, January 10, 2011

The Nudge


I am currently reading a book called "Happiness in Hard Times" by Andrew Matthews. He is the famous author of Being Happy! which is a worldwide seller.



I am not much of reader. Unless the book is really really insteresting, I prefer to watch movies rather than to read books. Main reason is that I have a short attention span which I can only focus on something yang I dont really admire for sekitar setengah jam. If nothing excites me dalam masa setengah jam, that's it.. byebye la jawabnya..

I am wrting this bukan sebab nak review buku ni sebab frankly, I tak habis baca lagi walaupon buku ni kalau nak ikutkan nipis je.. sekitar 160 ms dan font nya besar. I think dia guna font 14... and ada byk gmbr dan layout nya agak menarik di mana ianya menarik my attenttion untuk beli. Nak nak pada ketika hari pembelian, I wasnt in a happy mood..so i thought, why not kan..mana la tau kot kot blh uplift my mood.

So far, I only managed to read sampai page 50 gitu.. i go on chapter by chapter and point by point sebab i understand better that way.

Among the many points the author brings up is that how life is actually inter-connected with us (sama ada kita sedar atau tidak).. If you watch Avatar (over and over and over and over again like me), you realize they talked tentang how kawasan hutan Pandora tu berkomunikasi dengan orang orang Na'vi sendiri and there was Eywa and stuff like that which gives them signs for interpretations. Dalam kehidupan kita seharian pon, alam memberikan kita petunjuk dan panduan sebenarnya untuk kita bertindak ke arah kebaikan. Tapi kita leka dan lalai dan kita tak sedar tentang semua tu. Apa yang kerap kita buat adalah bila tiba sesuatu yang terburuk jadi, kita bentang sejadah dan menangis memohon petunjuk dari Allah sedangkan dari awal2 lagi Allah dah bagi petunjuk.

Perkara yang sama diutarakan dalam buku ni which betul2 kecepek kena kat my head. Mr. Matthews says "The universe is  always nudging us with gentle signals. When we ignore the signals, it nudges us with a sledgehammer"... Samada u all suka atau tidak, it is the truth. It is not easy untuk tafsirkan signals yang universe lemparkan kat kita.. Looking back, I dont think i ever made a decision kerana signals from universe. I did it melalui cara check dan balance and I must say, my life was hard. i know some of you akan kata "hidup aku lagi susah dari hidup ko"... Yeah, if it is true, then I am lucky but if I could, I would want to make everything easier than what I've gone through.

Then, satu lagi point yang memang sungguh menarik my attention..."sebagai manusia, kita sentiasa mencari benda untuk disusah-hatikan".. So fricking true. Think about it.. pernah tak korang hidup sehari, tak susah hati tentang apapa langsung. Amik contoh aku je cukup... 

Sekarang aku tgh bercuti panjang.. dah nak masuk 2 minggu tak de buat apepe tapi dapat duit... Duit masuk..mak bagi duit, duit dividen ASB, duit elaun kursus last month... Kalau nak ikutkan aku masyuk bulan ni...tapi hati tak tenang ni... I feel like a useless person sebab I am not doing anything.. Celik mata, makan, tidur, makan, tidur.. Ada mood, aku cuci bilik, mop rumah segala bagai tapi otak dok berpusing.. why the hell aku tak pegi keje kat 7E ke.. jadi promoter ke sementara tunggu result exam..

Dan last time masa aku keje, i always thought, indahnya dunia kalau tak yah buat apepe tapi duit masuk... 

Nah.. sekarang dah dapat, ape lagi yang nak dikecohkan..

See, it is  a true and genuine example proving that manusia CANNOT STOP WORRYING. Nak tau cara handle benda ni, kena la beli buku ni kan... Kang tak pasal2 aku kena saman sebab publish buku ni online..

And erm.. yes.. aku menulis ni sebab hati tak senang.. I was thinking of signs yang dilemparkan kat aku sekarang.. aku taknak universe nudge aku dengan sledgehammer tapi aku tak certain signs ni genuine atau tak dan aku taknak misenterprate segala2 signs signs ni.. and backing up the second point i brought kat atas.. benda seco'et je pon tapi aku worry too much sebab bascially, there is nothing else for me to worry about...

Ahhhh sudahlah.. Nak makan epal.. sambil tgk katun... byeee byeee..




Much Love + Respect,

No comments: