Monday, January 12, 2015

Singapore : Shopping Galore @ Lucky Plaza & Visiting Merlion Park

Assalamualaikum,

Kami tiba di Changi Airport, Singapore sekitar jam 10.00 pagi. Kemudian kami beransur ke Hotel 81, Dickson Road via MRT. Di sini kami tersalah buat percaturan, by right we could have just alighted di Bugis Station tapi kami turun di Little India sebab address Hotel 81, Dickson tu terletak di Little India. So berpusing-pusing di dalam kawasan Little India tu cari Dickson Road yang sebenarnya sangat la senang kalau dari Bugis Station.

We checked in at 12.30 and then left our bags and went out for lunch. Kami sangat kelaparan dan kami tak de mood nak cari kedai yang jauh jauh. Jadi, kami pergi warung (yang sedih sangat, sebab warung ni tak cantik langsung) Indonesia dan makan. Seperti biasalah, makan di Singapura ni sebaik-baiknya jangan convert ke Ringgit Malaysia dalam kepala. So takyah lah cerita harga lunch kami. Murah je (kalau dalam SGD)

Lepas makan, jam 2 petang kami pun freshen up dan bergerak ke Orchard Road untuk ke Lucky Plaza. Kami visited Lucky Plaza ni during our last visit. Kalau nak dibandingkan harga perfume, I feel that Lucky Plaza punya prices lebih competitive dari Mustafa Centre dan Lucky Plaza ada perfume yang baru-baru dan banyak pilihan miniatures. So kami pun memborongla perfume idaman. Tapi malang sekali memandangkan time tu after Christmas, banyak pulak miniature sets yang dah habis dan kedai tak sempat nak restock. Jadinya kami beli je la apa yang ada.

Kemudian kami menuju ke ION Orchard di seberang jalan. Now this is the mall yang standard Pavillion, Bukit Bintang lah kalau nak dibandingkan. Merchants dia include LV, Salvatore Ferragamo, Tony Burch and some other high end brands yang I didnt even know existed. Kat sini ada hiasan tema Krismas yang cantik-cantik. Jadi kami pun bergambarla, you know, being typical Asian tourists. Kemudian kami jalan-jalan dalam ION Orchard tu dan terlepak pulak kat Starbucks. Kat Malaysia Starbucks punya prices belas belas ringgit, itu tak masuk tax lagi. Kat Singapore, Starbucks dia tak sampai belas belas dolar pun dan harga displayed dan masuk GST. Sempoi tau. Tetiba rasa murahnya Green Tea Latte kau. Dalam SGD7.00 cemtu. Convert ke RM jadi la RM18.41. Memang rege dia la cuma mainan mata tu sangat mempengaruhi financial judgment.

Dari Orchard Road, kami seterusnya planned nak visit Merlion Park dan bergambar dengan hotel pasir (bak kata Yeya) which was the Marina Bay Sand. From Orchard, we took the MRT to Raffles Place and walked passed Fullterton One to reach to Merlion Park. Singapore di waktu malam sangat la cantik. Cahaya lampu on building makes the city looks so prestigious dan expensive.

this hotel reminds me a lot of Dewan Bandaraya Ipoh

We all went "Daym macam space ship laaaa"

Kami pun bergambarlah berlatar belakang Marina Bay Sands, kemudian pasang cita-cita satu hari nanti kami nak menginap di hotel ni dan mandi mandi di Infitiny Pool kat puncak Marina Bay Sands ni.

So, jam telah pun menunjukkan pukul 9,30 malam dan kami sangat la keletihan. Nak ulang balik masuk Fullerton One untuk ke MRT Raffles Place memang stok tak larat dah. So kami decided nak naik teksi (and experience Singapore dari dalam kereta pulak). Seronoknya naik teksi di Singapore adalah semua teksinya kereta elok-elok belaka. Maksud elok tu cantik, baru dan kemas. Banding dengan teksi Malaysia, ada yang seat koyak rabak, dengan bau hapaknya... 3rd world country sangat.. Okay, tak de kaitan. Kami dapat merasa tengok City Centre dan Singapore di waktu malam sangat waw!! I love it.

Sampai depan hotel, tengok meter. 7dollar somthing je sekali ada surcharges peak hours la ape la.. naik ke 11 dolar. Kalau nak ikut rate dan jarak perjalanan sebenarnya charges tu murah sangat. Tapi sebab gatai pi convert, maka rasa macam omg!! Banding teksi Malaysia, pakai meter ke tak pakai meter ke, still ke bayo berpuluh untuk jarak macam Sunway Pyramid ke Paradigm Mall tu.. RM20.00 kau dia kapak aku.. Jilaka betui.

So that was the story for the untuk hari pertama kami di Singapore. Esoknya kami pegi melawat Abg Prime dekat USS (for the second time).. Sronotnye.... Before I proceed, I wish to share with you guys keadaan Orchard Road at night. Yes we visited Orchard Road again on the third day sebab nak shopping yang mana mana yang terpendam.

Enjoice!

setiap hari Sabtu pertama setiap bulan, jalan ni ditutup dari jam 6 petang sampai 11 mlam bagi membenarkan orang ramai berpesta. Berpesta la korang sampai pengsan.

See you at the next entry