Monday, January 5, 2015

Kos 4 Hari 3 Malam Di Singapore

Assalamualaikum dear readers.

Happy New Year dan Salam Maulidur Rasul. Harap-harap tidak terlewatlah hendaknya ya.

Sukalah sekiranya saya memulakan cerita tentang my latest vacation in, well... Singapore. Yea yea yea. Singapore, again. What can I say? I love the country and the transportation system which make moving from one place to another is a breeze. Planned in September 2014 and executed in January 2015, with Yeya dan Paan.

Berbeza dari trip yang sebelumnya di mana kami tak merasa kehidupan malam di Singapure, this time we decided to spend nights in Singapore. Bab pengangkutan dan pernerbangan diuruskan oleh yours truly. Bila difikirkan semula, memang yours truly-lah buat semuanya.

Perkara pertama yang kami buat tentulah book tiket kapal terbang dan tentunya pilihan kami adalah AirAsia. Kemudian kami rancang jadual percutian selama 3 hari dari mula sampai di Singapura hinggalah hari ketiga (sebab hari keempat kami berangkat pulang ke KL dah). Later, kami pilih hotel mana kami nak spend our nights. We chose Hotel 81, Dickson Road, Little India. While it is located in Little India, it is closer to MRT Bugis Station. So, we booked the hotel through booking.com. RATE HOTEL kami dari 1 Jan 2015 ke 4 Jan 2015 adalah SGD413.78 tidak termasuk tax. We paid approximately RM1,100.00 for the room. Okay lah sehari RM92.00/seorang. Tapi ketika check in, kami sorang sorang kena bayar SGD20.00 untuk tax kot. Itu cem agak horryfing sebab sifat typical Malaysia masih ada dalam hati. SGD20.00 sama dengan RM51.40 kot. Banyak tu.

We made a pack only to convert SGD500.00 to spend in Singapore dan penggunaan kad kredit tidak dibenarkan sama sekali supaya tidak ada perasaan dengki mendengki kelak. SGD500.00 pada ketika ini sekitar RM1,315.00 - RM1,320.00. SGD500.00 merangkumi shopping, makan dan transportation serta termasuk tickets ke USS dan Zoo Singapore yang kami decided nak beli di Changi Airport.

And then, we slowly began planning the itinerary for three days in Singapore. Universal Studio adalah tempat wajib, and then the S.E.A Aquarium and Singapore Zoo. Dan yang mana kami rasa boleh purchase online atau before hand, kami beli dulu siap-siap. Penting untuk purchase everything online dari beratur panjang di kaunter masuk. Here are the list of tickets fare untuk rujukan kalian. Boleh tengok beza, kalau beli online dan beli di kaunter.


Nampak kan perbezaannya? RM40.00 tu banyak tu. Boleh makan 2 hari.

So sebelum I continue further let me show you how much we spent spending 4 days and 3 nights in Singapore. Less than RM2,000.00. Berbanding dengan trip yang sebelumnya, I am pretty satisfied dengan perbelanjaan kali ni. I managed to buy everything I wanted tanpa rasa panas kat my purse dan siap ada balance SGD60.00 untuk di bawa pulang ke Malaysia.


Who says spending nights in Singapore akan burn your pocket? Now, with that, let us move on to the next post where I tell you about my second visit to USS and my first visit to SEA Aquarium & Singapore Zoo.

No comments: