Monday, January 7, 2013

Going Places : Taman Rekreasi Gunung Lang, Ipoh


Taman Rekreasi Gunung Lang Ipoh adalah inisiatif kerajaan (Barisan Nasional) untuk memperindahkan dan menambah tempat-tempat rekreasi di dalam Ipoh untuk memanfaatkan warga Perak dan pelancong-pelancong. It is the latest attraction in Ipoh which sebelum ni kalau nak tempat banyak-banyak pokok, warga Ipon (terutamanya) akan ke Taman Dr. Seenavasagam or well-known as Taman D.R.

Taman Rekreasi Gunung Lang ni dah dibuka untuk kunjungan awam over 5 years dah kalau tak salah. Masa mula-mula buka taman ni tak de la apa sangat. Kawasan pun tak develop lagi. 

Taman ni terdiri dari dua bahagian iaitu kawasan 'port' di mana bot-bot penangkutan berlabuh (eewah mcm kapal vessel je bunyinya guna berlabuh) - parking la dan kawasan "pulau" di mana the main attraction lies.

Pengunjung boleh datang lepak-lepak kat kawasan bot-bot parking ni dan beri ikan makan dan ada playground untuk kanak-kanak bermain dan ada juga pondok-pondok kecil untuk berkelah. Dan di kawasan "pulau" nya... Well, pengunjung boleh jalan-jalan sambil enjoying alam sekitar.

It's so beautiful that I am stunned.. I ambil gambar sampai bateri weak dan memory 4GB penuh but the pictures which make the cut are as follow. Cantik sangat tak terkata.

















Selain dapat menikmati pemandangan yang indah-indah belaka, ada juga haiwan-haiwan belaan di sini untuk menarik pengunjung terutamanya kanak-kanak. It's like a mini zoo.






This is a perfect place untuk luangkan masa enjoying nature with families.. Nak dating pun boleh. Boat ride is only RM3.00/return trip to the recreational park. Menurut penyelia taman ni, kadang-kadang ada company-company besar buat family day di sini dri pagi sampai malam, biarpun taman ini hanya dibuka dari 7 pagi sampai 6.30 petang. Untuk buat family day atau apa-apa keraian, perlulah ada surat kebenaran ye. Jangan main redah je.

Bestnya kalau dapat buat reception dan post wedding photoshoot kat sini kan??

Warning, gambar-gambar seterusnya adalah gambar fabuolus urs truly dan adik..and few other funny candid we manage to get on camera.

Sometimes vising places like this makes you feel like a kid again

This is my favourite candid of my sister. Notice lopak air kat bawah tu.. Fuuuuu 

This is mom having fun on the spring horse. Menda alah ni dah rosak sebenarnya and she was saying what if she pulls up her leg and the spring bends, mesti bengkak kepala tersembam ke lantai.. Tu yang gelak sampai merah muka tu.

And Moi... haruslah fabulous sentiasa.. Ilusi kaki kecil penting ya di hadapan kamera





Looks like sister is learning the photographing trick as well.. Nice job sistah.

Ada makhluk kat tingkas atas tu kalau uols perasan

This is my favourite photo sebab tak nampak peha ayam dan ada ilusi mcm i ni kecik... hew hew hew hew

Mom took this photo.. she said it looks good.. I didnt know we can hardly see our faces in this photos... Huuuuuu

I have never posed like this... nyeh nyeh

Waiting for the boat to come.. The weather was lovely.. superb!

To visit, this is its Coordinates:   4°37'30"N   101°5'23"E
More information on the park : Taman Gunung Lang
Open from 7.30 am - 6.30pm
Boat ride : RM3.00/return trip
Facilities : Surau, toilet, stalls and restaurants


Image

No comments: