Thursday, January 12, 2012

Year End Holiday -Rantau Panjang - Thailand


Ok.. Blog update!! 2 Weeks after new year baru nak update? Rosak akhlak tol la ctm ni..

Last year, I started a new "thing" that I want to do for the rest of my life.. that is to have the End-of-The-Year-Holiday Trip. I like to travel and explore new things but it was restricted due to over-protective parental control. But, last year.. Mummy gave me permission to pursue my wants so when @Sang Pecinta invited me to join him for a trip to Kelantan to visit my friend @Aemy Makhtar in September, I was off the roof.

I began saving so I can shop.. First time.. I thought I wanted to go there to shop till I drop. I even travel very light. One backpack, that was.

Now, the journey to Rantau Panjang began at Terminal Bus Express Putra at 10.30 pm. I thought I was going to dread the journey as @Sang Pecinta said it was going to take somewhere around 5 -6 hours. I thought my bum would die having to sit for that period of time. I was wrong. I think I enjoyed the journey mainly because I slept. It wasnt a good sleep, but I rested.

We reached Rantau Panjang somewhere around 6.30 am. and the wheather, i tell you.. It's cold to the max.. Sangat berbeza from KL. Yes, it was drizzling there and I couldnt take off my sweater and we waited for @Aemy Makhtar to take us to her mom's house. Yea, I fell asleep at a stall at the Rantau Panjang bus terminal waiting for her.

We got to her mom's house at around 7.30 a.m. so we can freshen up for the day to begin. I tell you.. think the wheather dah cukup sejuk.. Try mandi air paip tgk!!! I totally forgotten that there was no water heater for morning shower... Kat KL yang panas ni, tghr2 buta pun aku guna water heater tok mandi... Korang rasa2 ape perasaan aku bila cicah ibu jari kaki kat lantai bilik mandi tak de water heater.. Menggigil cem orang tak dapat cannabis, wa cakap sama lu... So, i decided, 7.45 am was not an appropriate time untuk mandi atau aku akan dijangkiti frost-bite (ok ayat propa)... 


I took the time to mengadakan sessi beramah mesra dengan anak2 saudara @Aemy Makhtar while she went to Siam to hantar kereta hubby dia. Last-last aku beramah mesra kat sofa pulak.. baik punya telangkup tertido kat sofa.. Bila celik bijik mata @Sang Pecinta dah hilang merayap naik skuter.. Pegi mencari cinta la tu..


It was 11.50 kot when I woke up... Saje gi test market kat lantai bilik mandi.. Sejuk jugak weiii... Nak tanak, kena mandi le jugak kan.. So, gagah jugak la mandi air sejuk umpama air peti es tu.. Kuar je dari bilik mandi, rasa cem taknak mandi dah selama setahun.. Punya la sejuk tak terkata.. Patut la awek kelantan putih2 belake.. Keje mandi ayo sejuk ghupenye..

12.30pm @Aemy dah tunggu kat Sungai Golok. So, me and Naha pon bersekongkol naik perahu untuk ke seberang sungai. Pest taim ni naik sampan.. termenjerit mak tau bila sampan tu terumbang ambing... Oh yea... kami tak de pasport.. Sekikan.. ahahaha..

Niat dan hajat di hati adalah untuk pegi bershopping2-an di Takbai tapi Takbai tu cem pekan Byebye je.. Hapa pon tak dak.. So, kami pon beransur la ke Narathiwat. Gi pantai. Aku ni orang KL.. Jakun, perak tak penah tgk ayo laut.. (ok tipu.. tentu la pernah.. Sunway Lagoon pon ada pantai buatan what.. kira sama la tu). Memandangkan cuaca tak mengijinkan dan aku pon stok sehelai sepinggang tak bawak extra baju, niat di hati nak beramah mesra dengan ayo laut tidak kesampaian... Tgk-tgk je la ombak beralun2 memukul pantai.. Boleh tak main aci kejar dengan ombak laut.. try it~ baru la fefeling Anita Sarawak & Sudirman - Bercanda di Pasiran Pantai..



From Narathiwat kitorang pegi makan.. I dont know kat mana.. Ada kemungkinan kat Pattani.. (tak faham sain bod).. The journey took around 1 hour jugak la.. We stooped at a petrol station... and singgah Thai's 7 Eleven.. I tell you 7-Eleven Thailand sangat best... sangat sangat sangat best!!!  Now, our lunch, it was at this remote area nearby seashore where they built huts for diners.. and u got various seafood menu to choose from.. Lihat saje gmbr di bawah.. ada aura aura jelesh tak di hati korang??









We hang out at this area agak lama.. Food bebnyk kat atas tu adalah hasil 3 round punya order.. Please bygkan perut aku cem perempuan pregnent 10 bulan sekarang!!

And then, from there we went to Big C Mall.. Think Tesco/Carefoure (cemana eja Carefour eh??). Beli apepe yang patut.. Time ni aku telah mendapat fefeling yang mereka2 ni nak bermalam di Pattani.. Aku dah resah gelisah.. kerana aku sehelai sepinggang wei.. Recycle baju dan seluar tak pe lagi.. Ni nak recycle wardrobe hok kecik2 tu. tak sanggup mak nyaaaaaaaaaaaah!!!!! Aku pon terus rayu dan merayu supaya we wont spend the night kat Pattani.. Tapi hubby @Aemy Mahktar degey!! But then, I had to consider that he had been driving here and there all day.. so he needed the rest.. It was getting late and yeah.. spending the night kat Pattani looked like a good idea.. After all, i wanted to celebrate new year kat Thailand kan.. 

So, we checked in our hotel.. frenshen up and thought of the things we wanted to do for the rest of the night. I suggested "STRIP CLUB!!!!" - Ok itu cadangan yang sangat tidak bermoral, I know.. But i wanted to know how the show works and all.. Once in a while melangkah kluar dari kotak selamat.. Janji tak mudarat diri dah la kan.. So, moving on.. the idea of pegi Strip Club was scratched out simply because kat Pattani (wilayah Islam) tak de bendaah2 cem tu. Maka hatiku pon hampa la... but then, someone suggested we went to a club to experience the crowd and the scenario.

Before going there, we had dinner at a small store.. In fact, if i was in KL, i wouldnt go for that kind of shop.. but.. boy, makanannye enak sekali.. namanya Cambo... basically cem Bakso but sup dia, sup jernih bersih.. tak pedas langsung.. maka ku tabur chilli powder sampai cair taik telinga bila sup tu terkena lidah..  I could use the heat to keep my body warm, u know..







So, we went to the club.. Ok.. this is the time where aku rasa gegendang telinga aku stress sebab bunyi yang tersangat bingit.. I was scared and I was ntah.. rasa cem rusa masuk kampung la senang cite.. they were half naked girls walking around.. wieh.. perut derang sangat kempis.. Jelesh haku!! Pendek cerita.. I didnt drink, I didnt dance, I didnt even stand up  and I was sleepy.. Ahaks.. yea... Clubbing is not my gig kot.. Mungkin aku patut pegi pertunjukkan Opera di Broadway.

We got out from the club around 2.30 am.. and we all are esxhauted to the max that when we reached our rooms.. terus tidur tanpa memikirkan duniawi lagi dah!!

Esok paginye.. I terjaga because the hotel room punya telepong berbunyi kring kring kring.. I was like "what time is it now??" They all were like.. "it's 8.30 am".. I was like "owh.. its still early..." and dozed off balik.. and then tetibe terkejut "eh wait seminit dua.. 8.30 Thailand time ke Malaysian time????".. They all were like "Thai"... I was like "shooooooot".. I have a date at 3 p.m kat Kota Bharu kot..

So, i got up.. mandi manda... (ada water heater ok.. suka mak, nyaahhh oi) dan bersiap2 untuk balik Kelantan.. Around 11 am cem tu baru kitorang gerak to Kelantan balik... sampai sana around 3 pm.. and itu pon cem dah terlewat sangat.. Sampai kat rumah @Aemy Makhtar, terus tukar baju yang agak gojes sket and terus gerak ke KB. Bateri phone sudah semestinya la mampos time kat Thailand lagi.. Ape jadi kat Malaysia pon aku tak tau.. Nak charge phone pon tak sempat menyempat ye..

Reached KB sekitar 4.00 ptg kot untuk berdating.. dating dengan sape.. Oh... there is guy I met..... *BLEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP* 
Ahahahahahaha.. kandungan intisari perenggan di atas terpaksa dibleepkan untuk menjaga sensitiviti masyarakat setempat.

Owh I finally get to see @Azizah Abdullah yang comel... Nyum!!!!
And then dia ajar makan belut which she enjoyed it.. I tak blh terima langsung!! Dok terbayang2 belut tu berenang!! Oh no!! and then.. the date with this guy I met continued..

We went out for a ride.. and beli buah delima and he played the guitar.. *BLEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP* Ahaks.. kandungan intisari perenggan di atas terpaksa dibleepkan untuk menjaga sensitiviti masyarakat setempat.

So, I got back to Rantau Panjang sekitar jam 12.45 cem tu kot.. or may be later than that and terus tido.....

Esok paginye... kol 9 pagi.. maka I pon beransur le pulang ke KL dengan hati yang riang gumbira!! I got Kelantan-Thailand hang-over for a week... Cem tak cukup je 3 hari 2 mlm gi sana...



Next trip.. May be some kind of Island... tapi tak decide lagi.. but yeah.. end year 2012 harus ada plan sebegini juga!!

Much Love + Respect,

3 comments:

~~Ap Hasnida~~ said...

woooohaaa...sangat besh...n ai sangat jeles...ai sgt terpikat kat tom yam siam tu....weeewuuu!!!

2012 may be sipadan islands!!!who knows!!

Poist-en Ivy said...

tu la.. sipadan tu kawan aku kata untuk hok rajin snorkling je.. aku ni takut ayo.. nak nak air laut... berenang pon tak pandai

~~Ap Hasnida~~ said...

heh...aku ingat ko terer berenang...:P